Hallux standaard inlegzolen: goed idee of niet?

Na een ontwikkeltijd van drie jaar biedt Hallux sinds begin dit jaar een standaard zolenlijn voor de consument aan. Afgelopen week ontstond er in de podotherapiegroep Pro Podo op facebook een discussie over deze standaard zolen en de beweegredenen van Hallux. De meeste podotherapeuten die deelnamen aan de discussie zien niets in een standaard zooloplossing. Het doet afbreuk aan de professionaliteit van de podotherapeut en het leidt tot minder werk, zeggen de tegenstanders. Maar standaard zolen zijn niet nieuw. Wel nieuw is het feit dat ze door een podotherapeut zijn ontwikkeld en worden vermarkt. Schieten wij onszelf (en onze collega’s) hiermee in de voet? Wij vinden van niet.

Als wij aan onze verwijzers uitleggen waarom we standaard zolen maken, reageren deze zonder uitzondering enthousiast. We zijn open en transparant en zeggen: als je milde klachten hebt, probeer dan eerst eens een goedkoper standaard product en stevigere schoenen. Werkt dat niet, dan verwijst ons product naar de podotherapeut en nergens anders naar.

Toen ik 18 jaar geleden begon als podotherapeut was ik geen voorstander van standaard zooloplossingen. Alsof je met hagel op een konijn schiet, vond ik. Nu kijk ik er anders tegenaan. Volgens sommige collega’s omdat het een manier is om snel veel geld te verdienen. Maar dat is niet het geval.

De voordelen van een standaard inlegzool die is ontwikkeld door een podotherapeut:
• Het is een laagdrempelige, toegankelijke oplossing.
• Het is alleen voor mensen met lichte tot milde klachten. (Bijvoorbeeld lichte voorvoetklachten na een wandeling, of hielklachten na een dagje winkelen.)
• Het is een relatief goedkope oplossing.
• De zool ‘bevat’ de visie, (praktijk)kennis en -ervaring uit onze praktijken.
• Cliënten krijgen een deskundig advies van getrainde verkopers.

Bijkomende voordelen:
• De retailer maakt reclame voor Hallux. Dit vergroot onze naamsbekendheid.
• Hallux als one-stop-shop voor voetzorg van A t/m Z.
• De zorg wordt goedkoper.

Slechte reclame voor de podotherapie?
Gebruiken we de goede naam van de podotherapeut? Jazeker en dat is één van de marketingkeuzes die wij bewust hebben gemaakt. Op de verpakking staat bijvoorbeeld: ”Ontwikkeld door podotherapeuten”. Wat ook zo is. Volgens sommige collega’s maken we hiermee onze goede naam kapot en is het ook slechte reclame voor de beroepsgroep. Maar waarom? Wij bieden een kwalitatieve standaardzool die met zorg is ontwikkeld. En die alleen verkocht wordt door getraind personeel. (Iedere verkoper moet een training volgen, pedicures doen ook een examen.) Onze eigen podotherapeuten mogen de standaard zolen niet verkopen, maar wel adviseren, wat ook gebeurt. Wij sturen de cliënt in zulke gevallen naar de dichtstbijzijnde winkel om daar een standaard zool aan te schaffen.

Commerciële aspect
Veel fysiotherapeuten sturen hun cliënten nu naar een sportwinkel voor een standaard zool. Daarnaast is de kans groot dat de podologen binnenkort met een standaardoplossing komen. Het aanbieden van standaard zolen is dus ook een commerciële kans. Hallux wil deze kans – samen met onze partners – als eerste benutten voor de podotherapie. Wij onderscheiden ons in deze markt door het leveren van een kwaliteitsproduct: Hallux als A-merk in de standaard inlegzolen. De visie, kennis en ervaring van onze podotherapeuten is in de zool gestopt. En natuurlijk willen wij onze naam niet te grabbel gooien met een slecht product.

Tot slot wil ik hieronder nog enkele gerichte vragen beantwoorden.

Is Hallux een commerciële club?
We zijn op de eerste plaats een organisatie met gedreven en betrokken medewerkers die mensen met voetklachten helpt. En dat doen we van ‘winkel tot en met ziekenhuis’. Daarnaast zijn we een bedrijf dat gezond wil en moet blijven en dus commercieel moet leren denken. Zonder deze toevoeging aan de zorg lopen we op een dood spoor. Podotherapeuten moeten volgens ons dus commerciëler gaan denken en meer innoveren om de zorg betaalbaar te houden. Hallux loopt daarin voorop en blijkbaar schop je dan soms tegen heilige huisjes aan. Toen Steve Jobs met de Ipod kwam, reageerde de hele muziekindustrie woest. De sector was bang dat ze niet meer genoeg zou verdienen. Het tegenovergestelde gebeurde. Er zijn nog nooit zoveel mensen geweest die geld verdienen in de muziek industrie. Nu wil ik mijzelf niet vergelijken met Steve Jobs, maar ik probeer te laten zien dat je soms voor de muziek uit moet lopen. Stilstaan is geen optie voor een ondernemer. En volgens ons is een podotherapeut óók een ondernemer. Wij zijn overtuigd van de kwaliteit van onze standaard zolen en nodigen alle podotherapeuten uit om deze te komen zien, voelen en testen. (Wel graag even bellen of mailen voor een afspraak.)

Tast een standaard zool ontwikkeld door podotherapeuten ons imago aan?
Ik denk van niet. Als je uitlegt waarom en daarover eerlijk bent, kunnen we imagoschade uit het verleden juist herstellen. Namelijk het beeld dat iedereen die bij de podotherapeut komt een zool krijgt die erg duur betaald wordt.

Is een standaardzolenlijn snel geld verdienen?
Tot nu toe heeft het enorm veel geld en tijd gekost. Dit vinden wij niet erg; daar zijn wij ondernemers voor. Eerst investeren, oogsten doen we later. Wij zijn overigens altijd opzoek naar gelijkgestemden die met ons concept mee willen doen.

Wat vind je ervan dat Ellen Nuyten dit onderwerp ter sprake heeft gebracht in de Pro Podo groep?
Ik ben blij dat zij dit heeft gedaan. Dat is precies waarvoor ik Pro Podo heb opgericht: om beweging te brengen in een beroepsgroep die zichzelf – volgens ons – opnieuw moet uitvinden. Het beroep is ruim 30 jaar oud en staat nu voor de grote kans om de voetzorgmarkt inhoudelijk te gaan managen. Ellen en ik delen die mening.

De missie van Hallux is om de wereld een stukje gezonder en gelukkiger te maken. Dat doen we middels het oplossen van voetklachten van A t/m Z. We zijn niet meer die dure franchiseclub van weleer die je in alles ondersteunt. We zijn een organisatie die je helpt om de casemanager te worden in de voetzorgbranche en maken van jou een ondernemer als je daarin wilt groeien.

Misschien helpt mijn toelichting om een beter (en positiever) beeld te vormen. En als dat niet het geval is, is het ook prima. Ik nodig hierbij de NVvP uit om een fundamentele en gefundeerde discussie in de beroepsvereniging te starten. Ik schuif graag aan om deel te nemen aan het gesprek. Als iedereen maar de bal blijft spelen en geen tackles inzet op de achillespezen.

Groet Mano de Kok, podotherapeut en directeur Hallux Groep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *